lørdag 20. august 2011

Uka som har gått

På mandagen var det internkonkurranse i plask regn. Kita gikk et agilityløp med ganske bra fart til å være henne og det fløt ganske bra. I hoppen startet jeg først med Amia. Det ble tyvstart og et litt rote løp. Jeg tror fortsatt jeg går med Kita og stoler ikke på henne i slalåmen, så der klarer jeg å presse henne ut. Mens jeg stoler på henne når jeg skal sende henne i tunnel og bare stikker, noe Amia ikke er trygg på ennå. Når jeg stikker tidlig snurr hun i inngangen og setter etter meg. Så det ble 10 feil denne gangen, men første gang vi kommer igjennom en internkonkurranse uten å diske.
Kita var på snusern, men vi kom oss igjennom, selv om jeg var totalt forvirret ut på banen. Jeg gikk med Kita rett etter Amia og hadde problemer med å huske banen. Midt i banen stoppet jeg nesten opp. Her hadde jeg jo vært før...(ja, men med Amia). Ikke enkelt å springe med to rett etter hverandre nei. Vi trenger flere småhunder.

På torsdag var det nybegynnertrening og tema var bakombytter. Dette er noe jeg synes er vanskelig. Amia følger meg veldig og springer sjelden foran meg så lenge det ikke er rettstrekk. Så resultat ble at når jeg skulle ta et bakombytte stopper hun opp og følger etter meg. Men med hjelp fra Anette begynte vi helt fra scretsh. Først ved å sende Amia over hinder med en synlig leke, men jeg tok bakombytte. Det gikk bra. Deretter videre med at leken ble kastet. Amia søkte fremover og jeg fikk tatt bakombytte. Bygget på med et hinder foran der bakombytte skulle tas. Fungerte strålende.

Bakombytter er ikke noe jeg bruker noe ofte, men det er kjekt at Amia kan det. Så vi skal prøve å trene på det mer fremover, slik at vi kan bruke dette like selvfølgelig som foranbytter. Bakombytter har på en måte vært noe skummelt tror jeg og med Kita har jeg aldri brukt dette siden jeg ligger alltid foran henne.

Fredagsettermiddag var det avtalt at vi skulle sette opp en tunnelbane for å prøve det før Norwegian Open. Da vi kom dit var Ingrid i gang med å sette opp en hoppbane. Ja, takk begge deler. Det var en bane med flere kombinasjoner som jeg ikke har prøvd noe mye med Amia. Deriblant serpentiner. Men for å begynne med starten. Amia var overivrig idag. Bjeffet som en gal på oppvarminga og ville ikke bli på start. Må øves mer på!

Serpentinen (3 hinder) gikk kjempebra og vi fikk til 2 foranbytter. Slalåminngangene sitter om smurt. Selv om hun sprang rundt meg tok hun riktig inngang hver gang. På trening er det fortsatt viktig at jeg minner meg selv på at det er Amia jeg går med. Hun må støttes inn i tunnelene og må fortsatt følges ut i 180 graders sving eller så springer hun i mellom hindrene. Eller gikk banen supert. Hun er utrolig førbar og når det klaffer så er hun utrolig artig å føre.

Så var det klart for tunnelbane. Hjelp her ble det mye gjennom. Julie hadde tegnet en artig bane og med en del utfordringer. Særlig når to buede rør ligger tett inntil hverandre. Vi fikk problemer ved disse rørene siden jeg blir stillestående og da stopper hun opp og går ikke gjennom. Beveglese, bevegelse. Dette må vi også øve mer på!

1 kommentar:

Belgerinfo sa...

Moro med tunellbane ja! Må prøves flere ganger ;)

Amia kommer til å bli en superstjerne :)
Bare ha litt mer tolmodighet, hun er fortsatt ung enda :P

Gleding til NO daaaaa!!!! :D

Snakkes/trenes

Klem Julie og Aua