lørdag 17. mars 2012

Mosjøen

Ja, da er det hele 2 uker siden jeg og Amia konkurrerte for første gang nord for Trøndelag. Fredag 2.mars dro jeg og Tove med Kita(sin hund) og Adam til Mosjøen for å prøve lykken i nord. Dette er første gangen jeg er nord for Trøndelag (jeg hadde ikke vært nord for Namsos).

Turen gikk greit. Vi fikk ikke sett så mye turen nordover siden det ble fort mørkt. Vi hadde leid rom på Mosjøen hotell. Helt grei standard. Amia koste seg veldig som enehund og det å ligge i hotellsenga.

På lørdagen våknet vi opp til strålende sol. Konkurranen skulle ikke begynne før kl 13. Det var uvant og ha så god tid på morgene. Veldig greit når det var så mye og velge i på frokostbufen. Tid til en tur i sola ble det også tid til.

Konkurransen skulle foregå i en ridehall, hvor det var lyst og veldig godt underlag. Amia startet i første klassen som var hopp. Hoppbanen var litt kronglete og det var vanskelig og få noen god flyt. Jeg synes ikke løpet ikke gikk så bra. Det var lite rom for raske hunder og få brukt farten sin, med så mye stopp og litt underlige vinkler. Men vi kom oss gjennom feilfritt og Amia har sikret seg sitt 2.napp i hopp. Det ble også 1.plass.

Siden det var så få deltagere gikk det ganske fort til det var klart for dagens andre start. Amia var supergira og det var nok en gang en kronklete bane. Slik som på moelv var det glatte felthindre, noe som Amia ikke er noe glad i. Det endte med at hun vegret seg for stigen og hun skled av vippa siden hun kom litt skjevt på den. Målet mitt for dette løpet var å få henne over alle felthindrene og det klarte jeg. Det ble til slutt en 2.plass.

Tilslutt var det åpen agility. Her var planen og få henne til ta gode felt. Siden at hun hoppet av feltene noe tidlig på agilityløpet. Men på start kokte det over. Amia tyvstartet og sprang ut på banen. Hun bjeffet, sprang som en gal og tok noen tunneler. Ingen kontakt over hode så det var bare å komme seg ut av banen.

På kvelden var det bestilt bord på resturanten ved hotellet, hvor alle trønderen, dommer og noen fra arrangørklubbene spiset god mat.

Søndag startet med agility. Amia kokte nok en gang over, slik som på åpen løpet. Det var heller ikke rart, siden jeg på forhånd hadde gitt litt opp. Banen var alt for vanskelig for oss. Nok en gang var det en start som lignet mer på klasse 3 enn klasse 1. Hvis jeg hadde startet med Kita som springer rett ved siden av meg og ikke har særlig fart hadde den passe mye bedre. Men, men...

Da jeg så hoppbanen var jeg veldig glad. ndelig en normal klasse 1 bane. Før start bestemte jeg meg for å roe ned Amia helt, slik jeg av og til gjør på trening. Hun roer seg ganske bra når jeg holder henne fast og bærer henne. Da fungerte starten mye bedre. Hun satt helt til jeg ga signal. Amia var bare super og alt fungerte helt perfekt, men da vi kom til slalåmen synes Amia at 8 pinner var nok. Prøvde flere ganger, men hun gikk ut. Vi fikk også ei vegring. Etter 4-5 forsøk gikk hun hele slalåmen og gikk supert resten av løpet. Litt surt at det var slalåmen som ødelegge for det 3 og siste nappet til klasse 2. Hun pleier sjelden og gå ut av slalåmen. Det ble en 2.plass med mange feil.

Det ble et lite og koslig stevne og vi kommer nok tilbake igjen til høsten. Selv om det virker som om Amia blir mer stresset på små konkurranser enn de større. Hun koker lettere over ved at en eller to hunder står og bjeffer enn at en hel horde av sheltier står ved siden av og bjeffer. Men jeg må bare lære meg og roe henne ned. Så er det bare å øve mer på forskjellige felthindre. Jeg har meldt meg inn i Gauldal hundeklubb, så da får vi trene litt der også. Starten må også øves litt mer på. Jeg må ikke falle for fristelsen ved å tillate at hun tyvstarter i konkurransene.

Neste konkurranse er ikke før i mai hvor vi tat turen til Ålesund.

Ingen kommentarer: