søndag 2. august 2009

Årets første spor

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å dra til en bra plass ved Jonnsvannet, men siden det er bærsesong valgte jeg å legge spor ved Bruråk i utkanten av noen ridestier. La ut godbitspor. Kita sitt på rundt 100 meter med 1 vinkel og Hera sitt på 50 meter. Merket at det var lenge siden jeg hadde gjort dette, med pose full av poseremser festet til klesklypere og pølse fikk jeg sånn noenlunde til. Strategi var å legge godbitene ved merkene. Men jeg festet merkene, men glemte ofte å legge godbit så de ble liggende litt her og der i sporet.

Hadde ikke særlig høye forventninger til Hera. Hun har ikke gått spor siden et videregående kurs da hun var litt over året. Men hun overrasket. Var ivrig meg å komme i gang. Brukte nesen i begynnelsen, men Hera er vel mer kjent for å bruke synet i jakt på noe. Så mellom merke 3 og 4 gikk hun uten å ha nesa nedi bakken og måtte gå litt tilbake for å finne godbiten. Men hun fulgte der jeg hadde gått så jeg var fornøyd da vi kom til sporslutt.
Hera kjenner lukten av sporet?
Det er ikke til å tro, Hera går spor!


Kita var superivrig da sporsela kom på. Kunne ikke vente med å komme i gang. Ble noe uryddig. Hun gikk noe for langt til høyre. Det var helt vindstille, så det var litt rart. Så ble det litt tull da hun bare var på jakt etter godbiter og var ikke særlig nøye med å følge sporet. Det ble litt frem og tilbake, for å hun dobbeltsjekket om hun hadde fått med seg godbitene. Men vinkelen klarte hun supert og på slutten gikk hun meget bra. Neste gang skal jeg ikke legge godbiter i sporet, bare ved sporslutt. I ettertid husker jeg at før brukte godbit kun ved start og ved sporslutt. Må se om jeg etter hvert skal introdusere henne for pinner. Må bare finne ut hvordan jeg gjør det på en motiverende måte.

Godbit nr 2 er funnet

På vei ut av sporet
Så var vi sporet igjen

Ingen kommentarer: