onsdag 16. februar 2011

Amias første møte med slalåm

Da har vi påbegynt slalåmtrening. Valget av metode falt på 2x2 metoden. Det har tatt litt tid å komme i gang siden jeg har vært litt usikker på denne metoden. I teorien ser det ganske enklet ut, men i praksis ble det litt verre. Det merket jeg ganske fort. Jeg har kun sett denne metoden på fil og youtube klipp. Så det ble i begynnelsen bare å prøve seg litt frem.

Første økt ble i garasjen. Amia ble fort interessert i i de 2 slalåmpinnene og det gikk ganske greit å få henne til å gå gjennom første gang. Jeg belønnet med leke (kosedyr som hun elsker) noe som førte til en litt overheit hund og da begynte problemene. Hver gang hun gikk mot pinnene stoppet hun opp og ser på meg for at jeg skal kaste leken så hun kan gå gjennom. Der ble jeg lurt flere ganger og kastet selvfølgelig alt for tidlig, så hun fortsatte bare å stoppe opp. Ser også på filmen jeg tok av økten at jeg ikke belønner på den såkalt "reward line" noe som er viktig.



Neste økt gikk jeg over til belønning med godbiter. Disse var vel ikke gode nok. Fortsatt ble problemet at hun stopper opp å ser på meg. Jeg var heller ikke flink nok til å gjøre henne ivrig før vi begynte treningen. Så det endte med en frustrert hund og en frustrert fører. Amia gikk gjennom de fleste gangene, men det var ikke noen speiselt iver i det hun gjorde. Det ble ikke noe "sug" mot slalåm noe som er et must hvis man vil trene denne metoden videre. Jeg gikk videre til neste steg ved og gå lenger i fra og tok også skrittet videre til å flytte pinnene (til kl 2 og 8). Noe som ikke fungerte noe særlig siden hun ikke hadde stor nok motivasjon til å gå gjennom pinnene.



Så da var det påtide å begynne helt på nytt og glemme det som var gjort. Se litt mer på DVD'en og litt mer på youtube. Belønning ble nå kylling delt i biter og vi trente i garasjen. Jeg begynte med å stå i ro tett inntil slalåmpinnene og hun gikk gjennom uten noen problemer. Da fikk jeg også belønnet på "reward line" og var nøye med å ikke belønne før hun hadde gått gjennom pinnene. Vi fikk prøvd flere av de "enkle" inngangene og det gikk supert, både da jeg stod i ro og at jeg var i bevegelse.
(Ingen film fra denne økten)

Veldig fornøyd.

1 kommentar:

Piapia sa...

Så flinke dere er! Kjempearti å få se hvordan dere trener! Blir nok en kløper Amia skal du se! Jeg sier igjen: Linus og jeg må få komme å se litt på dere utover våren!!! Tror dere har MYE å lære oss!:))
Kanskje vi ses på podengotreff på søndag. Tror d blir så vi får til å komme.

Pia:)