mandag 28. januar 2013

Agilityhelg

I helga har jeg og Amia trent masse agility. Nidaros hadde leid ridehallen i helga. Delt opp i to grupper på ca 11  og 4 timer til rådighet ble det mye trening på alle. Ridehuset ble delt i to, en agilitybane og en hoppbane.

På lørdagen startet jeg, Amia og Kita dagen med å gå tur sammen med Julie og Madlen +hundene. Kjempefin tur meg bra vær og hundene fikk springe løs og kose seg. Men tydligvis ikke den beste oppladningen for Amia. På treninga hadde hun ikke så mye fart som hun pleier. Så treninga ble bare ok. Selv om vi fikk til det meste. Men bakombyttene gikk ikke så bra siden hun ikke gikk særlig frem.
Tilsammen ble det 4 økter på oss i dag. De to siste ble brukt til felttrening og motivasjon.

Treningen på søndagen gikk mye bedre. Jeg prøvde alt for å få henne til og tyvstarte. Jage henne opp, leke før start, stå og se på hund og hisse seg opp, sitt bli og springe i fra henne. Men noen tyvstart ble det ikke. Kjempefornøyd. Først ute var agilitybanen. Amia gikk supert. Musematter ble plassert på feltene på møne og stigen.Jeg krever at hun skal dytte borti disse med nesa. Fungerer godt på henne. Jeg fikk til supre bakombytter på begge banene i dag. Null problem. Hoppbanen var det mye handling og en del løping. Det passet oss utmerket. Vi fik prøvd både "rundt" og "mellom". Rundten til Amia er blitt super. Hun smyger seg rundt vingen og kortere sving enn det får man ikke.

De to siste øktene ble også i dag brukt til felttrening og motivasjon. Hun klarer nå og stå igjen på alle nedfeltene selv om jeg løper i fra henne. På vippa må jeg passe på at ikke "ståen" kommer for tidlig siden hun stopper med en gang jeg sier stå. Vi satte opp en motivasjonsbane på hoppsiden. Jeg fikk Julie til å holde henne igjen og belønne i mål. Full fart og på første runden ble det også et riv. Sjelden det skjer, men hun flatet ut og dermed blir det riv. Andre gangen ble det ingen riv, men det gikk like fort.

Veldig kjekt med ei slik treningshelg. Amia er bare fantastisk når hun går og jeg klarer å føre henne riktig. Håper det fungerer neste helg og at hun sitter på start.

I forrige uke hadde vi besøk av søstra mi og mine to tantebarn fra Molde. Hundene koste seg ved at de fikk mye kos og en del mat "datt" ned på gulvet. 



Ingen kommentarer: