torsdag 19. august 2010

Valpekurs kveld 1

Dagen startet med tur til dyrlegen hvor Amia og Kita skulle få rabiesvaksine. Amia stod rolig når dyrlegen undersøkte henne, men da sprøyta stakk kom det et skikkelig grisehyl. Men dette var tydligvis feil sprøyte. Han var veldig usikker han dyrlegen, for inn og ut av undersøkelses rommet flere ganger får å rådføre seg. Til slutt, etter lang tid, fikk de begge riktige vaksiner.

Valpekurset startet først med teori og da måtte hundene være i bilen. Full fres på Amia da hun kom ut av bilen. Blir skikkelig ivrig når hun ser andre hunder. Det ble litt bjeffing først, men gav seg etterhvert. Første øvelse var kontakt. Dette er noe vi har øvd en del på hjemme, men jeg ble overrasket hvor flink hun var med alle de andre valpene rundt. Trente kontakt ved at jeg gikk bakover og belønnet når hun så på meg. 5 repetisjoner og så en liten pause. Annen kontaktøvelse var å ha hunden foran seg og ta armen med godbit lengre og lengre ut til siden til man har armen strak. Hunden skal søke kontakt. Begge øvelsene fungerte kjempefint. Amia er veldig konktakt søkende. Neste øvelse på programmet var sitt. Dette er noe som Amia tilbyr frivillig, men som jeg ikke har satt kommando på. Så nå var det tid for å begynne med kommando. Fungerte veldig bra, med å si sitt når hun satte seg og etter en stund si kommandoen "sitt" og hun satte seg. Etter hvert ble hun litt ukonsentrert etter noen av pausene, men det skal ikke mye til for å gjenvinne kontakten med henne. Hun er jo overivrig til å jobbe. Jeg er velidig fornøyd med henne og gleder meg til fortsettelsen.

Dagens godbiter var tørrforbiter og leken.

Så vil jeg nevnes at Kita har vært flink både på trening og internkonkurransen. Hun har vært veldig på og har hatt god fart. Jeg har et lite håp om at denne trenden vil holde til helgen. Det hadde vært artig avsluttning på en ikke fullt så god konkurranse sesong. Men, men man vet jo aldri med disse sta terrier tispene. De gjør jo oftest som de selv vil.

2 kommentarer:

Belgerinfo sa...

Så gøy med valpekurs :)

hmmm...usikker dyrlege? Ikke bra, fersk eller?

Anniken sa...

ingen anelse om han var fersk. det er jo en ny dyrlege der nesten hver gang vi er der. tror jeg snur i døra hvis han er der neste gang.