fredag 11. november 2011

Kurs med Thomas Thiesen

Forrige helg var det klart for kurs med Thomas Thiesen. Et kurs jeg virkelig gledet meg til. Først kom beskjeden om at jeg ikke fikk plass på kurset, men dagen etter kom kontrabeskjed.

På kurset var det tilsammen 12 ekvipasjer, delt opp i to grupper på 6 deltakere. Lørdagen var jeg med på 2.gruppa sammen med Agnete og Vic, Marit og Kira, Bjørnar og Sus, Arne og Sue, Anette og Gila. Hindrene var satt opp av gruppa foran s det var bare å bytte om på nummerskiltene. Vi fikk prøvd oss på 2 kombinasjoner. På søndagen var det omvendt, slik at min var først og bydge bane. Da hadde vi 3 kombinasjoner. Begge dager hadde vi 3 økter hver.

Allerede på første kombinasjon skulle handlingen min forandres til noe mer "fancy" føring. Med mine 2 andre hunder har jeg aldri trengt å tenke noe særlig på føring. Da har jeg for det mest sprunget (ofte yttersvinger) ved siden av og noe mer avansert enn det, litt foran og bakombytter har jeg glimtet til med.

Da vi briefet banene kom Thomas med flere forskjellige løsninger vi kunne bruke i kombinasjonene. Utrolig lærerikt. Jeg prøvde meg først på min gamle safe føring. Men etterhvert ble det jammen meg flere jackotusser og mye mer fart ved at jeg stoler mer på Amia og stikker tidligere i enkelte svinger. Etter at hun før har sprunget forbi eller hoppet opp og kjeftet meg stoler jeg ikke så mye på henne, men den tid skal nå være over. Hun tar faktisk hinder selv om jeg springer i fra henne for å rekke å handle et sted i banen.

Siden jeg har liten hund er ikke alle disse handlingsmetodene nødvendig. Det er enkleste er ofte det beste og man kommer langt med jackotuss, foran og bakombytter, det å kunne sende hunden i fra seg og "rundt". Men det aller viktigste få korte og effektive svinger med den metoden som passer best for deg. Det som gjelder er å få timingen til å stemme, noe jeg fikk høre hele helgen. Timingen er alt i agility. Dårlig timing kan føre til feil eller tap av viktige sekunder i en bane. På søndagen var timing tema i alle kombinasjonene. Amia var kjempeflink og fikk til tighte svinger. Det er så utrolig artig å se at hun smyger seg rundt vingene og setter avgårde i full fart.

Det ble også mye springing (nesten rundbane). Amia har blitt mye bedre på å ta hindre uten at jeg trenger å springe helt inntil hindrene der hvor det er "innlysende" hvilke hindre hun skal ta. Det vi må øve mer på er at jeg kan sende henne ut på et hinder som står et stykke i fra, for og deretter stikke motsatt veg. Noe jeg også må tenke på er starten. Amia fungerer faktisk mye bedre hvis jeg starter ganske nærme henne, hun jobber best og har mest fart når jeg springer mye. Thomas sa at han så at hun dempet seg når jeg startet langt fra henne enn når jeg startet nærmed. Det har jeg ikke tenkt på, jeg har vært så opptatt av å starte langt nok frem slik at jeg slipper å henge langt bak henne. Men det å springe er mest effektivt og mest gøy da, men nå slipper jeg i hvertfall å springe yttersvinger.

Litt trist da kurset var ferdig på søndagen. Veldig fornøyd med kurset og har lært mye som jeg skal ta med meg videre.

Ingen kommentarer: