tirsdag 15. mars 2011

Vi prøver igjen




De siste dagene har det vært strålende vær her i Trøndelag, og våren er på vei. Så vi har hatt mange fine turer i sola. Hundene har fått sprunget løs på jordene, så det er ganske bra å bo på landet i byen.

Etter en lang pause pga av vind og manglende treningsmuligheter er vi endelig i gang med slalåmtreningen igjen. Nok en gang har jeg begynt treningen på nytt. Jeg følte at Amia ikke hadde god nok fremdrift eller motivasjon til å gå gjennom de to pinnene. Delvis grunn kan ha vært en ikke god nok belønning.

I begynnelsen nå har jeg fulgt DVD til Susan Garett, men den er ikke så velig god synes jeg. Amia oppfører seg ikke slik den hunden som blir brukt der, og jeg synes flere av punktene i treningen har noen mangler for hvordan man skal trene dette. Jeg skulle ønske at det hadde blitt brukt kanskje en annen hund og der det blir vist mer om hva man skal gjøre når det oppstår problemer. På DVD går jo alt nesten på skinner. Så derfor var det bare å søke litt på youtube etter andre som har trent denne metoden for å få litt bedre forståelse for denne metoden.Lærte mye av forskjellige og har tatt ideer fra flere og satt det sammen til noe jeg tror blir bra.

Jepp, så da var det bare å begynne på nytt. Jeg valgte å begynne med klikker på (1.økt) innlæringen av de to pinnene. Selvfølgelig hadde Amia en anelse av hva det dreide seg om siden hun har gjort dette før. Men av erfaring har øvelser som hun har lært ved hjelp av klikker gått mye bedre. Amia fikk god fart og viste større interesse for å gå gjennom pinnene.

2. økt lot jeg Amia finne inngangen fra lengre avstand. Dette gikk mye bedre en før. Hun fikk prøvd seg fra flere vinkler. Vi begynte med vinkler på høyre siden. Belønningen er nå leke. Det å bruke leke før gikk ikke så bra. Hun kikket hele tiden tilbake på meg da jeg holdt leken og hun stoppet opp foran inngangen. Derfor brukte jeg mye godbiter. Men dette fungerte ikke som god nok belønning. Det var vanskelig for henne å se godbitene når jeg kastet dem og de spratt rundt omkring, altså ikke bra.

Belønning nå er en av disse:


En av dem kastes når hun går gjennom pinnen.

Så byttes den ut med en draleke for eksempel denne:

og da blir det drakamp noe hun elsker.

Deretter bytter jeg den ut med godbiter som jeg igjen fører henne til den vinkelen jeg vil sende henne fra.

Dette skal jeg prøve fremover og håper det fungerer like bra som det har gjort de 4 øktene vi har hatt. Det å starte med en ny metode slik som 2X2 slalåm fører til litt prøving og feiling, men jeg håper jeg har funnet en god måte som passer Amia. Krysser fingrene at vi klarer det på dette tredje forsøket. Alle gode ting er 3 :)

Ingen kommentarer: