mandag 30. mai 2011

Trondheim Hundefestival



Mens de fleste i Nidaros dro til Oslo Hundeshow i helga tok jeg og Amia turen til Trondheim Hundefestival på Støren. Selv med varierende vær hele helgen ble det ei trivelig helg med godt selskap av Tone, Basil, Heidi og Roccon. Siden Gunn skulle jobbe hele helga som ringsekretær i helga fikk jeg et ekstraoppdrag ved å stille ut lille Basil.

På lørdag stilte jeg først ut lille sjarmør Basil. Det var hans første gang i ringen, men han var kjempeflink. Å være på bordet og bli tatt på her og der var ikke noe problem. Halen gikk vel konstant hele tiden både på bordet og da han gikk i ringen. Han ble BIR.

Så var det bare å bytte hund. Tone stod klar med Amia så det gikk greit. Amia oppførte seg bra i ringen, og stilte seg opp meget bra. Dommeren var vel ikke helt glad i henne siden hun hadde stått og bjeffe bak dommerteltet. På spøk truet han henne flere ganger med å gi henne 2.premie hvis hun ikke sluttet å bjeffe. Kritikken hun fikk var den lengste jeg noen gang har sett og ut i fra den mangler hun fortsatt en del, men hun er jo fortsatt ganske ung, så det er ikke så rart. Resultatet ble kun Excellent siden pelsen ikke var bra, sammenlignet med Basil sin.

Amias kritikk:
13 mnd, "noe luftig", god lengde i knippen, men mangler noe dybde, ønskes noe sterkere neseparti, utmerket pigment, god øyenfarge, korrekt skalle og ansatte ører, og hals. Noe mere forbryst å fylle, ikke helt stabil i overlinje, moderat vinkling, ennå noe ullen i pelsen. Akseptabel skrittlengde og "drive", for løs i albuene. Utmerket temperament.

På søndagen kjørte jeg fra pøsende regn i Trondheim til etterhvert strålende sol på Støren. Det ble varmt ja. Flere hadde vel kledd seg for å ikke fryse så mange fikk vel det litt varmt. Inkludert meg. Idag byttet jeg om slik at jeg stilte Amia først. Dommeren idag var fra Portugal, podengoens hjemland. Endelig noen som kjenner rasen. Så hva ville dommen bli?

Amia gikk kjempebra idag og stilte seg opp veldig bra. Utrolig hvordan hun forandrer seg i ringen. Like før vi gikk inn i ringen stod hun og bjeffet på det meste av hunder rundt, men i ringen er det helt stille. Ingen problemer på bordet heller.
Dommeren var ikke av den snakkesalige typen, men hva gjør del det når han likte Amia kjempe godt. Han kom bort til meg etter at jeg hadde stilt begge og sa at han likte Amia godt. De andre dommerne har trukket mye for den manglende striepelsen, men han idag kjente at den er godt på vei. Amia fikk sitt første cert og ble BIR.

Basil ble også BIR idag, men ingen av dem ble plassert i gruppen i dag. Selv om begge sørget for å vise seg frem. Amia ved å stå veldig pent og bjeffe en god del i oppsamlingsringen, mens Basil valgte den rolige stilen ved å legge seg på ryggen for å bli klødd på magen i stedet for å stå.

Dagens kritikk Amia:
Good head. Nice shape. Good topline. Good quarters. Acceptable coat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så moro å stille for Rui Oliveira med et flott resultat !! Det betyr myyyye mer hva en portugisisk rasedommer sier enn hva hundre andre dommere sier ;) Stripelsen er på full fart nå, så det kommer til å bli kjempebra med tiden :D
Og at han sa at "slik vil vi ha de i Portugal" - kjempemoro :)))) Hadde jeg visst at det ble dommerbytte så vi fikk portugisisk dommer så hadde jeg nok meldt på begge mine også ;) Men da hadde du fått det travelt ..hehe !

Piapia sa...

Kjempebra! Dere har vært kjempeflinke i helge!
Er så lei meg for at jeg hadde arb.helg og ikke kunne stille! Hadde vært så morsomt å stilt for en portugisisk dommer, og høre hva han mener om Linus. Men, men sånn er det!
Arti at dere gjorde d så bra, både Amia og Basil!:)

Anniken sa...

Ja, jeg er så glad for at det endelig var en dommer som kjenner rasen. Så vi skal leve lenge på dette resultatet:) Vi skal kamme og kamme enda litt mer fremover. Så skal i nok få til stripels:)

Jepp, det hadde blitt travelt og litt vanskelig når beste tispe skulle kåres. Gått med 3stk samtidig, det hadde vært no ;)

Anniken sa...

Pia: Vi får lete etter steder hvor en portugisisk dommer skal dømme. Håper det kommer flere slike sjanser. Men utstillinger kommer det mange av fremover:) Mange sjanser ennå i år;)