tirsdag 8. mai 2012

Størenkurset 2012 og årets første internkonkurranse

I helga var det tid for Størenkurset med Petter Nordlien og Magne Alden. På fredagen startet vi med en konkurranse som ble filmet. Vi fikk velde selv om vi ville gå en klasse 1 eller klasse 2/3 variant av banen. Jeg valgte den enkle varianten. Amia er jo en klasse 1 hund så det føltes mest riktig. Amia har vært litt rar i det siste så jeg var spent på om hun ville fungere i det hele tatt denne helga. Jeg kan vel ikke si at den enkle varianten var veldig enkel. Det var en del handling men også deler hvor det kreves at man har en hund som man kunne føre på litt avstand. Amia ble igjen på start. Bare der var jeg overlykkelig. Hun har tyvstartet på alle treningene de siste 14 dagene. Banen gikk kjempebra. Vi hadde bra flyt og vi kom oss igjennom feilfritt. Det så ikke så ille ut da vi senere så det på lerret både i normal fart og slow motion. Veldig fornøyd med lille pia mi.

Gjennom hele helgen fikk vi velge enten den "enkle" eller den "vanskelige" varianten av alle 8 kombinasjonene. Jeg valgte kun de enkle eller klasse 1 kominasjoner. Jeg følte vi vi fikk mer enn nok utfordringer i dem. Vi fikk prøvd oss på mye forskjellig. Ble veldig overrasket over hvor mye egentlig Amia kan. Vi fikk til mye denne helga som vi ikke har fått til tidligere, men det er vel fordi jeg ikke har stolt nok på henne. Det å handle på avstand og det å sende henne i fra meg gikk over all forventning. Vi må fortsatt øve mer på fremmadsending, men vi er på god vei. Vanskelige svinger og slalåminnganger gikk også veldig bra. Noe som var meget positivt var at Amia søkte frem selv og hun så ikke etter meg etterhvert hinder. men snuta vendte fremover og mot neste hinder.

På hver kombinasjon delte jeg opp kombinasjonen og belønnet på første forsøk. Tilslutt prøvde vi oss på hele kombinasjonene og jammen fikk vi ikke til nesten alle kombinasjonene feilfritt tillslutt. Kan ikke annet enn å være stolt av lille Amia som i helga fikk kallenavnet "Stålmusa" av Magne.

Jeg er kjempeglad for at jeg fikk være med på kurs denne helga selv om det var både sol, snø, regn, hagl og kald vind.Men med trivelige treningskamerater og positive instruktører var dette ikke noe problem. Det gikk opp flere lys denne helga og jeg gleder meg til å fortsette treningen frem mot sommerens konkurranser. Alle kommentarer og de positive resultatene i helga var noe jeg trengte akkurat nå, siden det virket som om jeg og Amia var begynt på gale veier med null samarbeid.

Må øves mer på:
Fremmadsending
Større fart på nedgang felt (stige og vippe)
Tålmodighet og fullføre beveglsene i svinger

Magne og Petter var fornøyd med:
Amias fart
Min føring ute på banen
Gode planer for videre trening

Avsluttet denne fantastiske kurshelga med årets første internkonkurranse på mandag. Kari var dagens dommer og hadde valgt to fartsfylte baner med mye fremmadsending. Amia klinket til med 2 feilfrie løp. Feltene var perfekte. Hun er litt treg på nedgangen med toucher nesa i bakken. Vi hadde ikke de beste tidene. Jeg sliter med at jeg kom alt for langt bak på fremmadsendingene for at jeg ikke stoler helt på at hun tar alle hindrene, så hun stoppet litt opp på siste hinderet og venter litt på meg. Men ellers var det mye positivt.

Kita fikk også starte. Hun er superivrig på oppvarming, men det dabber fort av. Disket på agility, da hun fant ut at hun var hannhund og skulle markere på banen. I hoppen ble det 0 hinderfeil, men det ble nok en del tidsfeil og jeg måtte springe alle yttersvingene. Ingenting nytt der nei.

Ingen kommentarer: