torsdag 12. mai 2011

Størenkurset 2011

Forrige helg var vi på Støren. Vi var så heldig å få være med på agilitykurs med Magne Alden og Petter Nordlien. I år var det Amia sin tur å prøve seg.

På fredagen ble det satt opp en bane som alle skulle gå og alle ble filmet. Amia og jeg gikk en litt enklere versjon. Vi fikk til oppgavene være. Sitte på start og full fart. Sprang forbi et hinder, men hun var veldig flink med tanke på alt som foregikk rundt.

Både lørdag og søndag ble det bygd 4 baner. Disse banene var alt for vanskelig på det nivået Amia er, så vi forenklet mye. Ikke nok med det. Det var ikke lite forstyrrelser rundt som hun måtte takle. Både joggere og de andre hundene. Amia er litt ukonsentrert for tiden. Hun hadde noen turer ute for å springe og bjeffe på dem. Men vi fikk til en del kombinasjoner og noen litt vanskelige svinger. Hun har fart i massevis så det er bare å følge på. Problemene oppstår ofte ved at jeg ikke rekker å være på riktig plass til riktig tid. Noe uvant i forhold til Kita er at jeg ikke trenger å følge på helt inntil hindrene, for da skyver jeg henne heller utenfor hopphinder.

Noe av det vi lærte:
  • Når man skal trene start, ikke gjør det bare på første hinderet. Gjør det på hinder 2 eller en annen plass i banen/kombinasjonen
  • Jeg har funnet det riktig stressnivået Amia bør ha før hun skal trene
  • Amia trenger mer øvelse med forstyrrelser
  • Det er bare å begynne med tøffere svinger, dette fikser hun bare jeg stoler på henne
  • Vi må trene mer inkalling
  • Fortsette å trene "kjør" kommando

Ingen kommentarer: