lørdag 29. januar 2011

Handlerkurs og agilitytrening


Året 2011 er godt i gang. Jeg og Amia har vært på handlerkurs og hver søndag er vi på nybegynner gruppa i agility på Hårstad Hestesenter.

Handlerkurset
Dette var et kurs som gikk over 6 kvelder inne i Putballhuset på Ler. Instruktør Marit Jenssen. Lokalet var ikke stort og med 11 andre hunder var jeg litt nervøs for hvordan Amia ville reagere. Særlig spennende ble det siden kullbroren Linus også var med på dette kurset. Den første kvelden startet med teori før alle skulle ta med hundene inn. Amia tok litt av kan man si. Full av energi og bjeffet en god del. Skal si jeg ble litt varm i toppen og litt engstlig for at hun ville ta av med bjeffing hver gang. Men for hver kurskveld ble det bedre og bedre.

På kurset gjorde vi øvelser som godbitrunde (alle skulle gå rundt å gi en godbit til de andre hundene som stod sirkel med egen hund rolig ved siden av), gå slalåm mellom de andre deltakerne med god kontakt med egen hund i ulik fart. Så var det også de generelle utstillingsøvelsene, gå fint i bånd med god driv og stå pent (på bakken og bord).

Vi startet litt usikre med mye bjeffing, lite konsentrasjon og dårlig kontakt når hun gikk i bånd, men det ble bare bedre og bedre. Amia er utrolig lærevillig, men det gjelder å få henne på et lavere energinivå. Da går det så mye, mye bedre. Både fin kontakt og bra driv i bånd og ganske bra stå. På bord må vi øve litt mer.

Gleder meg til våren. Da blir det utstilling!

Agility
Jeg var spent da jeg hadde med Amia på trening for første gang i et ridehus, men det gikk overraskende bra. Hun var ikke interessert i hestskiten inne i det hele tatt og har fokus på det hun skal gjøre. Fokuset har vært på fremadsending. Vi har baklengskjedet kombinasjoner på 3 hinder. Amia er litt annerledes og føre enn Kita. Farten er mye større og hun følger meg veldig. Hvis jeg tar et steg for mye ut fra et hinder, springer hun forbi. På forrige trening fant vi også ut at jeg må ligge bak henne på rettstrekk. Kommer jeg foran søker hun meg i steden for fremover noe som fører til at hun springer utenfor.

Jeg kan ikke klage på iveren hennes. Amia er full av energi og arbeidsglede, så dette blir spennende fremover.

1 kommentar:

Piapia sa...

Heisann!:)
Amia var kjempeflink på handler-kurset. Linus og jeg hadde mye og lære der, og syntes det gikk mye bedre enn forventet.
Gleder meg på vår, og bedre treningsmuligheter. Linus og jeg må bli med dere litt på trening og lære litt av dere!:)
Pia:)