søndag 27. mars 2016

Påska 2016

Denne påska dro vi til Syndin i Valdres. Det er noen år siden vi var der sist. I år hadde vi fått lånt en hytte i nærheten av Syndinstøga. Været var fint hele ferien. Skiturer på over 1 mil hver dag. Den lengste var på over 3 mil. Tilsammen ble det over 10 mil på ski. Hundene trivdes godt og var like ivrige hver dag.


Den første dagen (Søndag) møtte vi uheldigvis på noen med løse hunder som sprang mot oss og vi for forbi i full fart. Jeg så ikke at Lila snublet og stakkars ble slept litt etter meg på ryggen. Heldigvis hadde hun på dekke og virket ubemerket resten av turen.

På mandagen klarte vi og velge en av de lengste rundløypene og endte opp med å gå over 3 mil. Da var hundene ganske forsynte etterhvert og fikk sitte på arma i noen av nedoverbakkene.

Dagene etter ble Lila litt mer skeptisk når vi hadde skiløpere som skulle forbi oss både foran og bak. Det endte med at hun måtte lokkes litt i gang. Hun sprang noen meter og så kunne hun stoppe igjen. Heldigvis ble det bedre igjen og ved feriens slutt var hun helt fin igjen.

Det er kjempekjekt med småhunder. Når bakkene var for bratte eller lange så var det bare å ta hundene under armene. Noen ganger hadde jeg både Amia og Lila, mens andre ganger byttet de på eller at min bror tok Amia under arma.

De neste dagene hadde vi fine turer i fantastiske løyper og strålende forhold.

Avsluttet ferien på påskefjellet med 2 skiturer på fredag. Den første uten hund. Der jeg i starten av turen, nesten rett etter jeg hadde tatt på meg skiene og falle slik at jeg forstuet foten. Litt vondt var det, men på tur skulle vi. Ble kun 16 km tur før jeg måtte snu for jeg klarte ikke gå bakker. Tilbake til hytta ble det en liten pause med skisko på. Før en ny tur med hundene og mamma. Den ble på ca 10 km. Hundene var utrolige på denne turen. Sprang som så fint sammen og det var så herlig. Vondt ble det når skiskoa skulle av. Det ble en tur innom Røde kors og fikk støttebandasje av noen hyggelig folk der.

Vi dro hjem lørdag og resten av ferien skal vi være i Trondheim. Kanskje vi får til å trene litt i hagen.

Ingen kommentarer: